Monday 17 October 2011

Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah




     Masjid yang lebih dikenali sebagai Masjid Biru ini terletak di Shah Alam, Selangor. Ia adalah masjid terbesar di Malaysia dan masjid kedua terbesar di Asia Tenggara selepas Masjid Istiqal di Jakarta, Indonesia. Ciri-ciri yang membezakannya dengan masjid lain adalah kubah besar yang berwarna biru dan perak. Masjid ini juga mempunyai empat menara, di mana setiap satu didirikan di setiap sudut. 

     Sultan Salahuddin Abdul Aziz telah menitahkan pembinaan masjid ini apabila baginda mengisytiharkan Shah Alam sebagai modal baru Selangor pada 14 Februari 1974. Pembinaan Masjid Biru ini bermula pada tahun 1982 dan telah siap pada 11 Mac 1988. Kubah masjid ini dibina terutamanya daripada alamunium adalah merupakan kubah agama yang terbesar di dunia dengan diameter berukuran 51.2 m dan ketinggian mencapai 106.7 m. Empat menara pula mempunyai ketinggian yang mencapai 142.3 m.




     Reka bentuk seni bina bagi Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah adalah merupakan kombinasi gaya Melayu dan moden. Masjid ini mempunyai kapasiti untuk menampung 24,000 umat Islam pada satu masa. Unsur-unsur seni bina Melayu dan Islam dimasukkan ke dalam kemasan bangunan. Hiasan khat iaitu kaligrafi Arab dapat dilihat pada lengkung dalaman kubah dan bahagian-bahagian dinding. Kerja-kerja kaligrafi telah disempurnakan oleh Shiekh Abdel Moneim Mohamed Ali El Sharkawi. Reka bentuk gril aluminium yang rumit boleh didapati di pintu, tingkap dan dinding masjid. Tingkap dilengkapi dengan kaca berwarna biru untuk mengurangkan jumlah cahaya yang boleh masuk ke dalam dewan. Pencahayaan yang terhasil ditapis menjadikan suasana biru bagi ruang dalaman agar dapat merasai keamanan dan ketenangan.




     Dewan solat utama adalah melebihi dua tahap, iaitu mempunyai sepenuhnya permaidani dan berhawa dingin, di mana merupakan salah satu ruang yang terbesar di dunia. Galeri atas dewan solat dikhaskan untuk penggunaan untuk muslimah. Tingkat dua pula terdiri daripada sebuah galeri. Manakala, tingkat bawah pula mengandungi pejabat pentadbiran, bilik persidangan, perpustakaan, kaunter penyambut tetamu dan bilik kuliah. 

     Masjid ini terdapat sebuah Taman Kesenian Islam, iaitu sebuah taman landskap yang diilhamkan oleh Taman Syurga Al-Quran. Tanah suci rohani sebesar 14 hektar ini menempatkan sembilan buah galeri yang mempamerkan koleksi hasil kesenian Islam seperti kaligrafi, ukiran, lukisan dan seni bina. Ruangan ini kadang-kala digunakan untuk persembahan tradisional Islam.

No comments:

Post a Comment